Two multimedia scenes by Antoni Muntadas
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7642299Keywords:
Antoni Muntadas, Art installation, Space, Visual art, new media artAbstract
Antoni Muntadas, by creating art, explores the individual and our society, particularly the role of technology to mediate and create reality. The paper analyses the design strategies of two of his works: The Board Room and The File Room, with particular attention to the integration of the virtual in the art installation. The two cases allow us to see two possibilities of interaction between the public and
the multimedia artistic project.
References
Aharonian, A. (16 de febrero de 2017). ¿Qué significa hoy democratizar la comunicación?: Basta de letanías. El Viejo Topo. https://www.elviejotopo.com/topoexpress/que-significa-hoy-democratizar-lacomunicacion-basta-de-letanias/
Apter, E. (2011). “El arte de la traducción en Muntadas: soportes, medios y política”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 190-194.
ARXIU/AM. Associació arxiu Muntadas. Centre d’estudis i recerca. (s.f.) The Board Room. https://arxiumuntadas.org/database/es/obra/board-room
The File Room. https://arxiumuntadas.org/database/es/obra/file-room
Augatis, D. (2011). “Muntadas: Entre”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 10-16.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y Simulacro. Kairós.
Baudrillard, J. (1981). For a Critique of the Political Economy of the Sign. Telos Press.
Baudrillard, J. (1983). Simulations. Semiotext(e).
Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis. Paidós.
Bauman, Z. (2013). Vida líquida. Austral.
Benjamin, W. (1939). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” incluido en la edición Benjamin, W. (2021). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica y otros ensayos sobre arte, técnica y masas. Alianza.
Blom, I. (2011). “Los paisajes mediáticos de Muntadas”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 86-90.
Bonet, E. (2011): “Sensibilidad y (sub)sentidos. Muntadas, de la pintura al alta de actividades”, en BorjaVillel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 52-58.
Borja-Villel, M., Augaitis, D., Bonet, E., Birnie Dankzker, A., Blom, I., Expósito, M., Rauning, G., Wallis, B., Revel, J., Augé, M., Marchán Fiz, S., Dressler, I., Apter, E., Bellour, R., Rofes, O., Ott, L., Spieker, S., Duguet, A.M. y Staniszewski, M.A. (2011). Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar.
Crespo Fajardo, J.L. (2013). “Antoni Muntadas. Videocreación e instalación audiovisual” en La Colmena, 79 (julio-sept.), pp, 43-48
Darley, A. (2002). Cultura visual digital. Paidós.
Duguet, A-M. (2011). “Entre el archivo y la censura. The File Room”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 240-243.
Expósito, M., Rauning, G. (2011). “El método-Muntadas. La corporalidad existencial en un nuevo paradigma estético”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 110-114.
Foucault, M. (2019). El orden del discurso (ed. ordiginal 1970). Austral.
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Akal. Ito, T. (2000). Escritos. CAATM.
Larrañaga, J. (2001). Instalaciones. Nerea.
López Antuñano, J.G. (2016). La Escena del Siglo XXI. ADE.
Rofes, O., Stanizsweski, M.A., y Arnaldo, J (2002) Muntadas. On Translation (cat. exp. Macba). Actar.
Rorty, R. (1991). Contingencia, ironía y solidaridad. Paidós.
Sánchez Argilés, M. (2009). La instalación en España. 1970-2000. Alianza.
Sloterdijk, P. (2020). El imperativo estético. Escritos sobre arte. Akal. The File Room. (s.f.). https://www.thefileroom.org/
Van de Ven, C. (1981). El espacio en arquitectura. La evolución de una idea nueva en la teoría e historia de los movimientos modernos. Cátedra.
Wallis, B. (2011). “Arquitectura renacida: The Board Room de Muntadas”, en Borja-Villel et al. Muntadas: Entre / Between (cat. exp. Reina Sofía). Actar, pp. 115-118
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build on the material for any purpose, including commercial.
Attribution — You must properly acknowledge the authorship, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made.
You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests that you endorse or receive any endorsement by the licensor for your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict you from doing what the license allows.