Filmic intervention in urban space from the showcase gallery
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7642310Keywords:
Video installation, urban intervention, Database cinema, film-essay, audiovisual post-productionAbstract
Based on the video installation Una Petita Pàtria (Damià Jordà, València, 2020), this article presents a format of audiovisual intervention in urban space based on the concept of showcase gallery, that is, an exhibition space whose artwork can be completely visible from the street. A research process based on artistic practice is detailed in which concepts such as database cinema, audiovideo desynchrony, random montage, digital postproduction or self-referential narratives converge.
References
Andrés Estellés, V. (1971). La clau que obri tots els panys (1954-1957). Valencia, España: Diputación Provincial de Valencia.
Barone, T. y Eisner, E. (2006) Arts-Based Educational Research. En J. Green, C. Grego y P. Belmore (eds.). Handbook of Complementary Methods in Educational Research. (pp. 95-109). Mahwah, New Jersey: AERA
Borriaud, N. (2004). Post producción. La cultura como escenario: Modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.
Carrillo Quiroga, P. (2015). La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), 219-240.
Fernández Almoguera, M. del C., & López López, E. (2017). El significado del sonido en relación con la imagen. Making off. Cuadernos de cine y educación., 131. Recuperado de http://www.centrocp.com/significado-del-sonido-relacion-la-imagen/
Garán, C. (2020, diciembre 11). Hacer patria desde el barrio. Valencia Plaza. Recuperado de https://valenciaplaza.com/hacer-patria-desde-el-barrio
García López, R. (2014). Jonas Mekas: Poética y práctica del cine-diario. Escritura e imagen, 10, 199-212.
Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Ibáñez, M. (2014, julio 8). Ginestar / Damià Jordà: La problemática ambiental. eldiario.es. Recuperado de https://www.eldiario.es/comunitat-valenciana/culturamakma/ginestar-damia-jorda-problematicaambiental_132_4766792.html
Kinder, M. (2016). Database Narrative. Marsha Kinder Legacies. Recuperado de http://www.marshakinder.com/concepts/o3.html
Manovich, L. (2002). Soft Cinema. ZKM. Recuperado de http://manovich.net/index.php/projects/softcinema
Rotha, P., Kruger, R., & Petrie, D. J. (1999). A Paul Rotha Reader. Exeter, UK: University of Exeter Press.
Rubio Alcover, A. (2006). La postproducción cinematográfica en la era digital: Efectos expresivos y narrativos. Castellón, España: Universitat Jaume I.
Zacarés Pamblanco, A. (2018). Damià Jordà. Aquestes coses que fem avui en dia. En Art Contemporani de la Generalitat Valenciana / Primers Moments (pp. 259-272). Valencia, España: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build on the material for any purpose, including commercial.
Attribution — You must properly acknowledge the authorship, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made.
You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests that you endorse or receive any endorsement by the licensor for your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict you from doing what the license allows.