New space-times. Immersivity in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7643031Keywords:
Immersiveness, viewer, screen, virtual reality, digital universeAbstract
The concept of immersiveness is no longer specific, but instead embodies a complexity that is linked to the context of real-digital mystification. The polyhedral nature of this new conception of immersiveness makes necessary to resignify this concept and its scope in our daily lives. Through the spectator, screen and virtual reality elements, we reflect on the different facets of immersion and its
degrees of depth today.
References
Benjamin, W. (2010). La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. Casimiro.
Brea, J.L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen‐materia, film, e‐image. Akal.
Fernández, C. (2017). “Inmersión e interacción. Del experimentalismo futurista a la vanguardia digital”. En: Beriain, A. (ed.), La omnipresencia de la imagen. Estudios interdisciplinares de la cultura visual (pp. 375-387). Global Knowledge Academics.
García, J. F. (2015). El espacio remoto: Formas artísticas de intervención desde Internet sobre el espacio. Arte y espacios Inmersivos. ANIAV Asociación Nacional de Investigación en Artes VIsuales. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2015.1192
Jullier, L. (2019). La imagen digital: De la tecnología a la estética. La Marca Editora.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Paidós.
Ortuño, P. (Ed.). (2018). La imagen pensativa: ensayo visual y prácticas contemporáneas en el estado español. 16 miradas al videoarte. Brumaria.
Steyerl, H. (2018). Arte Duty Free. El arte en la era de la guerra civil planetaria. Caja Negra Editora.
Steyerl, H. (2014). Los condenados a la pantalla. Caja Negra.
Tranche, R.R. (2019). La máscara sobre la realidad. La información en la era digital. Alianza Editorial.
Villa, M. I. (2018). “Narrativas inmersivas para comunicadores. Realidad virtual, aumentada y mixta en propuestas audiovisuales de ficción y no ficción”. Comunicación, (39), 7-12. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.18566/comunica.n39.a01
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build on the material for any purpose, including commercial.
Attribution — You must properly acknowledge the authorship, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made.
You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests that you endorse or receive any endorsement by the licensor for your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict you from doing what the license allows.