The Image-Matter as record of the event
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7657160Keywords:
Wax, Image, Processes, Registry, TransferAbstract
The digital image, finally, inhabits the physical space of matter in what we call the record of the event, through the processual and conceptual development of a proven and unprecedented methodology of transfer on wax. After this practice, where the matrix is intangible, we reflect on the condition of the contemporary image, through the very creation in which an infinity of data, based on digitized images of photographs, are reconstructed and reinterpreted in a analog/digital transformation process. The transfer links the digitized image to a medium, in this case wax, giving a new meaning to the work.
References
Alcalá, J.R. (2018) ¿Puedo mirar? Reinventando la mirada –artística– en la era del dispositivo tecnológico. En Tortosa, R. Página web. Recuperado de http://www.rubentortosa.com/?p=179
Alcalá́, J.R. (2011) Ser Digital. Manual de supervivencia para conversos a la cultura electrónica. Santiago de Chile: Universidad de Chile. Recuperado de http://arteuchile.uchile.cl/descargas/dav/archivo_digital/ser_digital.pdf
Alcalá, J.R. y Pastor, J. (1997) Procedimientos de transferencia para la creación artística. Diputación Provincial de Pontevedra.
Anderson, C. (2012) Makers. The New Industrial Revolution. Crown.
Baker, G. (2004) Entrevista con Pierre Huyghe. October. Volumen 110, pp. 80-106.
Barthes, R. (1992) La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
Bauman, Z. (2004) Modernidad líquida. Fondo De Cultura Económica.
Benjamin, W. (2010) La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. Casimiro.
Benjamin, W. (1996) Escritos autobiográficos. Alianza Editorial.
Bourriaud, N. (2009) Radicante. Adriana Hidalgo.
Brea, J. L. (2010) Las tres eras de la imagen. Akal.
Eco, H. (2011). Apocalípticos e integrados. Debolsillo.
Fontcuberta, J. (2016) La furia de las imágenes. Galaxia Gutenberg.
Krauss, R. E. (2000) A Voyage on the North Sea. Art in the age of the post-medium condition. Thames & Hudson.
Manovich, L. (2005) El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Paidós.
Martín-Prada, J. (2003) Poéticas (visuales) de la conectividad. Conferencia en Etopia, Zaragoza: Musacmuseo. Recuperado de Vimeo: https://vimeo.com/76449217 (Consultado el 30/03/2019).
Ruiz, J.M. (2014) Aparición, impacto y efectos de la máquina automática en el atelier del artista. Del taller tradicional al medialab (Tesis doctoral). Cuenca: UCLM.
Ruiz, J.M. (2011) El laboratorio actual de Gráfica Digital. Checking & testing de software y hardware de alto rendimiento con fines creativos. MIDECIANT Graph. Recuperado de https://shre.ink/c3ay
Tortosa, R., Sánchez López, M., Meléndez, R.F. (2017) “De la pantalla (Bits) al acontecimiento (Átomos)”. ANIAV, III Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales. pp. 682-687.
Tortosa, R. (2011) La mirada no retiniana. Huellas electrónicas desde el registro horizontal y su visualización mediante la impresión. Sendemá.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build on the material for any purpose, including commercial.
Attribution — You must properly acknowledge the authorship, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made.
You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests that you endorse or receive any endorsement by the licensor for your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict you from doing what the license allows.