APPROACH TO INTERACTIVE DANCE AND DIGITAL DANCE CREATION: REVIEW OF PROPOSALS AND FUTURE LINES.

Authors

  • Ana Sedeño-Valdellós Universidad de Málaga
  • Manuel E. Marí-Altozano Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.33732/ASRI.6532

Keywords:

interactive dance, creation with code, programming software, video dance

Abstract

The multidisciplinary scenic proposals of connection between dance, body, video, and interactive devices present reflections on the classical difference between the rational and the emotional, the physical and the intangible. Interactive dance is a type of audiovisual performance, with precedents in video dance, live cinema, and other performative practices, which in recent years has gathered the functions of code as a cultural form. Digital audiovisual creation is a field of high potential, due to its transdisciplinary capacity. If the creation with code was created as a problem or matter of disciplines such as engineering, it has moved to the whole field of artistic practices. Through these projects, the creation with code is one more of the wide range of perspectives that are found in the field of interactivity between digital systems and scenic practices, collecting at the same time a whole legacy of relationship between dance and technology - which collaborates with it more than being a tool at its disposal. In the paper, a critical analysis of works of interrelation between dance and audio-visual proposals is made, with mention of the possibilities for composition, improvisation, and interpretation which companies and audio-visual collectives are already using, along with a brief reflection on its future.

Author Biographies

Ana Sedeño-Valdellós, Universidad de Málaga

Ana Sedeño Valdellós es Doctora en Comunicación Audiovisual y Profesora en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga (España). Sus líneas de investigación tienen que ver con la música en relación con los medios audiovisuales, el videoclip, las prácticas audiovisuales en el panorama contemporáneo, con especial énfasis en hechos artísticos como el videoperformance, el mapping o la videodanza y las nuevas prácticas escénicas y audiovisuales) y el videoactivismo. Ha publicado varios libros como Lenguaje del videoclip, Historia del videoarte en España; Comunicación y Música, vol. I y vol. II; Narrativas Audiovisuales digitales: convergencia de medios, multiculturalidad y transmedia”, así como artículos en revistas como Palabra Clave, Comunicar, Icono 14, Arte, individuo y sociedad o Revista Latina de Comunicación Social. Es miembro del Grupo de Investigación “Contenidos audiovisuales avanzados” (SEJ 435 Grupo PAIDI Junta de Andalucía) (2017 hasta actualidad). valdellos@uma.es

Manuel E. Marí-Altozano, Universidad de Málaga

Manuel E. Marí Altozano es contratado predoctoral FPU en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Málaga. Graduado en Enseñanzas Superiores Artísticas de Música en Composición e Interpretación de Clarinete siendo Premio Fin de Carrera de Clarinete en el año 2019. Durante la realización del Máster en Creación Audiovisual y Artes Escénicas en el curso 2020-21, fue beneficiario de una beca de iniciación a la investigación del Plan Propio de la UMA. En los últimos años, ha realizado estrenos musicales tanto en España como en países europeos como Suecia e Italia y actualmente complementa su formación con el Máster de Profesorado en la UMA y el Grado de Dirección de Orquesta en el CSM Málaga. memari@uma.es

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Portrait of the authors Ana Sedeño & Manuel Mani

Published

2024-07-31

How to Cite

Sedeño-Valdellós, A., & Marí-Altozano, M. E. (2024). APPROACH TO INTERACTIVE DANCE AND DIGITAL DANCE CREATION: REVIEW OF PROPOSALS AND FUTURE LINES. ASRI. Art and Society. Journal for Research in Arts and Digital Humanities, (25), 92–104. https://doi.org/10.33732/ASRI.6532