CECI N´EST PAS UNE PIPE: A REFLECTION ON THE RELATIONSHIP BETWEEN WORDS AND IMAGES IN GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ITS USE IN ARTISTIC EDUCATION.

Authors

  • Concha García González Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.33732/ASRI.6588

Keywords:

Generative Artificial Intelligence, artistic practice, digital technologies, text-to -image relationship

Abstract

These pages narrate a practice carried out during several sessions in the context of the subject Digital Technologies, which I teach at the university level of the Bachelor of Arts, as well as the reflections arising in the light of its results. In the context of the final personal research project carried out in the afore mentioned subject, small practical research in Artificial Intelligence generative systems was proposed (henceforth IA) of the type of text-image (text to images), as well as an invitation to students to use the results obtained in their research to conceive and create working materials and carry out their project. They were called for a critical reflection on the relationship between the texts introduced and the images generated and by extension, between the images and the words allegedly describing them. These pages relate the procedure used, some reflections and the analysis of a case study of the work of one of the students.

Author Biography

Concha García González, Universidad Complutense de Madrid

Concha García González es artista multimedia, investigadora y docente en el departamento de Dibujo y Grabado de la Facultad de Bellas Artes de la UCM. Como artista, su trabajo se centra en la investigación y cuestionamiento de asunciones comunes sobre el espacio, público y privado: cómo se construye, cómo se oculta e invisibiliza, los bienes que lo configuran y su accesibilidad, con un acercamiento transdisciplinar. Utiliza para ello el sonido y técnicas variadas con la finalidad de introducir la dimensión temporal y cinemática en la imagen: animación de dibujos, animación 2d y 3d e integración en imagen real. Trabaja con un enfoque acusmático del material sonoro, entendiendo el sonido como modelador y generador de identidades y contextos, así como expresión de sistemas de producción de espacio. Utiliza estrategias conceptuales como recontextualización, descomposición y recomposición de imágenes, ambientes y paisajes sonoros, con un enfoque centrado en la agencia de lo material. Desde un punto de vista teórico, investiga las condiciones de transformación de las asunciones sobre espacio real y la creación de espacios simbólicos, explorando campos semánticos ambiguos, inestables, efímeros, transitorios y en constante metamorfosis. mariac50@ucm.es

References

Alanes, A. M. (14 de octubre,2022). Can Ai Unlock the Unconscious? Right Click Save. https://qrcd.org/3jSH

Alija, A. (4 de enero, 2023). Dall-E: NLP Y IA Sobre Imágenes. Datos Gobierno de España. https://qrcd.org/3jSI

Anadol, R. (2023). Unsupervised. MoMa. https://qrcd.org/3jSK

Art Breede. (2019). Artbreeder [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSL

Broussard, M. (2019). Artificial Unintelligence. How computers misunderstand the world. The MIT Press.

Cowan, S. (14 marzo, 2023). How to see like a machine. How to see series. MoMa. https://qrcd.org/3jSM

Crawford, K. y Paglen, T. (septiembre, 2019). Excavating AI: The Politics of Training Sets for Machine Learning. https://qrcd.org/3jSN

Dayma, B. (2021-2022). DALL·E mini by craiyon.com on Hugging Face. [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSO

Deepai. (2023). Deep AI Image Generator. [AI Image Generator]. https://qrcd.org/3jSP

Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. Editorial Trotta.

Didi Huberman, G. (2010). Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Museo Reina Sofía y TF Editores, Madrid.

Fernandez Nespral, M. P. (4 de noviembre,2022). La primera portada creada con inteligencia artificial. El correo. https://qrcd.org/3jSQ

Fisher, M. (2012). ‘What Is Hauntology?’ Film Quarterly, 66, (1), 16–24. https://doi.org/10.1525/fq.2012.66.1.16

Foucault, M. (1989). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (1981). Esto no es una pipa. Anagrama.

García, C. (noviembre, 2022). Proyecto 2. https://qrcd.org/3jST

Huyghe, P. (Octubre, 2018). UUmwelt. Serpentine Gallery. https://qrcd.org/3jSU

ImageNet. (2021). ImageNet. [Image Dataset]. https://qrcd.org/3jSV

Kremer, A. (5 de octubre, 2022). “Is Dall-e a Genius? - Notes - e-Flux.” e- Flux. https://qrcd.org/3jSW

Lewis, J.E. et al. (2018). Making Kin with the Machines. Journal of Design and Science. https://doi.org/10.21428/bfafd97b

Manovich, L. (1998). Database as a symbolic form. https://qrcd.org/3jSX

Manovich, L. y Arielli E. (2023). AI Images and Generative Media. En Artificial Aesthetics: A Critical Guide to AI, Media and Design. https://qrcd.org/3jSY

Midjourney. (2023). Midjourney . [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSZ Mordvintsev, A. (2015) Deep Dream Generator [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSa

Night Café Creator. (2019). Night Café. [AI Art Generator, AI Art Maker]. https://qrcd.org/3jSb

Oneyras. (2019). Keras. [Biblioteca de redes neuronales]. https://qrcd.org/3jSc

OpenAI. (2023). ChatGPT (9 de enero 2023) [Large language model]. https://qrcd.org/3jSd

OpenAI. (2023). DALL·E 2. [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSe

Panofsky, E. (2003). La perspectiva como forma simbólica (11.ª ed.). Tusquets Editores.

Panopticon. (s.f.). What is Generative Adversarial Networks (GAN) Art? https://qrcd.org/3jSf

Replicate. (2023).. Pixray/text2image. [AI Art Generator]. https://qrcd.org/3jSg

Paglen T. (Septiembre, 2019). From Apple to Anomaly. Barbican. https://qrcd.org/3jSh

Ridler, A. (2021). The Shell Record. https://qrcd.org/3jSi

Staryai. (2022).Starryai. [AI Art Generator App]. https://qrcd.org/3jSj

Wombo. (2022). Dream by Wombo. [AI Art Generator App]. https://qrcd.org/3jSk.

Zylinska, J. (2020). AI Art. Machine Visions and Warped Dreams. Open Humanity Press, London. https://qrcd.org/3jSl

Portrait of the author Cocha García

Published

2024-07-31

How to Cite

García González, C. (2024). CECI N´EST PAS UNE PIPE: A REFLECTION ON THE RELATIONSHIP BETWEEN WORDS AND IMAGES IN GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ITS USE IN ARTISTIC EDUCATION. ASRI. Art and Society. Journal for Research in Arts and Digital Humanities, (25), 105–118. https://doi.org/10.33732/ASRI.6588