METAPHORS OF THE HYPERMEDIATED CITY IN CONTEMPORARY ART

Authors

  • Alejandro García García Universidad Complutense

DOI:

https://doi.org/10.33732/ASRI.6792

Keywords:

Metaphor, contemporary art, digital, hypermediated city, subjectivity

Abstract

The visualization of the informational dimension linked to the urban environment organizes a perception articulated through an ecosystem of screens from which the hypermediated city emerges. This article examines the impact of different artistic productions that, as metaphors of physical-digital reality, configure the phenomenology of the landscape disposed by the technological imperative.

Author Biography

Alejandro García García, Universidad Complutense

Alejandro García García es arquitecto por la Universidad Politécnica Valencia y Doctor Arquitecto (Cum Laude) por la Universidad Politécnica de Madrid con la tesis Layerscapes: Imperativo cartográfico en la ciudad hipermediada. Es miembro del Grupo de Investigación “Figuración, Representación e Imágenes de la Arquitectura” de la Universidad Complutense de Madrid, director del Máster en Diseño Urbano de la Universidad Europea y colaborador en el Máster en Comunicación Arquitectónica de la ETSA Madrid. Divulgador de la arquitectura y la ciudad en diversos medios, ha expuesto en la XVI Bienal de Arquitectura de Venecia. Su dominio de investigación se dirige hacia la fenomenología derivada de los vínculos entre la arquitectura y la tecnología digital. aggarcia.ab@gmail.com

References

Aldrich, V.C. (1968). Visual metaphor. En The Journal of Aesthetic Education, 2(1), 73-86. https://doi.org/10.2307/3331241

Alonso, E. y Sosa, J.A. (2017). Superposición de subjetividades: La ciudad y lo virtual. En Revista Indexada de Textos Académicos (RITA) (7), 102-109. https://tiny.cc/wub8zz

Arnau, J. (2022). En la mente del mundo: La aventura del deseo y de la percepción. Galaxia Gutenberg.

Antón, J. (3/05/2019). La vida actual no invita a pensar. [Entrevista con P. Sloterdijk]. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/05/03/ideas/1556893746_612400.html.

(Fecha consulta: 23-02-2024).

Benjamin, W. (2007). Libro de los Pasajes. Akal.

Black, M. (1962). Models and metaphors. Studies in language and philosophy. Ithaca. Cornell University Press.

Bolognesi, M., Brdar, M., Despot, K. (2019). Metaphor and Metonymy in the Digital Age. John Benjamins Publishing Company.

Borgdorff, H., Peters, P., Pinch, T., eds. (2019). Dialogues between artistic research and science and technology studies. Routledge.

Brandl, M.S. (2023). A philosophy of visual metaphor in contemporary art. Bloomsbury Publishing.

Bucknell, A. (2022). The Augmented City. En Modemworks. Research Issue nº 8. [En línea]. Recuperado de https://modemworks.com/research/the-augmented-city/ (Fecha consulta: 22-01-2024).

Buckhard, R. (2004). Learning from architects: the difference between knowledge visualization and information visualization. En Proceedings of the Eighth International Conference of Information Visualization (IV04), pp. 519-524. https://doi.org/10.1109/IV.2004.1320194

Didi-Huberman, G. (2010). Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? [Catálogo de la exposición]. MNCARS y TF Editores.

Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Manantial.

Domínguez Muñino, J. (2020). Educando en nuevos procesos visuales: Abstracción y metáfora en la micrografía digital. En ASRI. Arte y Sociedad. Revista de Investigación en Arte y Humanismo Digital (18), 4 -18. https://doi.org/10.5281/zenodo.7652398

Essinger, J. (2007). Jacquard’s web. How a hand loom led to the birth of the information age. Oxford University Press.

García García. A. (2022). La ciudad y los datos: Nuevas realidades urbanas de la dimensión informacional. En UE Steam Essentials 2022.

García Vergara, M. (2020). Hiperespacios. En Enguita,N. y Castelló, J. (eds.) Hiperespais [Catálogo de la exposición homónima]. Fundació per amor al art.

Gómez De la cuesta, F. (2021). ULTRAFOTOGRAFÍA. Una investigación (extraordinaria) sobre la (foto) sensibilidad. Un proyecto sobre la luz y el color, el reflejo y el espectro, la forma y el soporte. CENDEAC. Centro Párraga.

Hansen, M. (2013). Bodies in code. Routledge.

Harraway, D. (1991). Simians, Cyborgs and Women: The reinvention of the nature. Routledge.

Huxley, A. (2002). Las puertas de la percepción. Edhasa.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Cátedra.

Lima, M. (2011). Visual Complexity: Mapping Patterns of Information. Princeton Architectural Press.

Madary, M. (2021). Engineering the Minds of the Future: An Intergenerational Approach to Cognitive Technology. En Axiomates 32, 1281–1295. https://doi.org/10.1007/s10516-021-09580-5

Manovich, L. (2020). Cultural Analytics. The MIT Press.

Manovich, L. (2017). Instagram and contemporary image. California institute for Telecommunication and Information & The Graduate Center. Cultural Analytics Lab.

Martín Prada, J. (2023). Teoría del arte y cultura digital. Akal.

Picon, A. y Ratti, C. (2023). Atlas of the senseable city. Yale University Press.

Rees, M. (2022). Augmented Reality, the Expansive Object, and the Vivification of the Memory Theatre: Field Notes. En Geromienko,V. (Ed.). Augmented Reality Art: From an Emerging Technology to a Novel Creative Medium (2022 Edition), Springer. pp. 75-94.

Richardson, I. (2020). Postphenomenology, ethnography, and the sensory intimacy of mobile media. En: Miller G, Shew A (eds) Reimagining philosophy and technology, reinventing Ihde. Springer International Publishing, Cham, pp. 159–174.

Rogers, H.S. (2022). Art, Science and the Politics of Knowledge. The MIT Press.

Santos, D. (29/3/2012) Interview with John Craig Freeman. En dorothysantos.com. [Página web]. Recuperado de https://dorothysantos.com/2012/03/29/interview-with-john-craig-freeman/.

Serig, D. (2006). A conceptual Structure of Visual Metaphor. En Studies in Art Education Vol. 47 nº 3 (Spring 2006), pp. 229-247. https://doi.org/10.1080/00393541

Skwarek, M., Veenhof, S., Thiel, T., Pappenheimer, W., Freeman, J.C., Manzione, C., Rhodes, G.A., Cleater, J. (2011). The AR Art Manifesto. [En línea]. Recuperado de: https://manifest-ar.art/ (Fecha consulta: 02-2-2024).

Vincent, J. (2013). Breaking the Metaphor: Augmented Reality Theory and the New Aesthetic. En Cyborgology [Página web]. Recuperado de https://thesocietypages.org/cyborgology/author/jamesvincent/ (Fecha consulta: 17-1-2024).

Portrait of the author Alejandro García

Published

2024-07-31

How to Cite

García García, A. (2024). METAPHORS OF THE HYPERMEDIATED CITY IN CONTEMPORARY ART. ASRI. Art and Society. Journal for Research in Arts and Digital Humanities, (25), 60–74. https://doi.org/10.33732/ASRI.6792