The prominence of the title on the exhibit label

Authors

  • José Eiras Martínez Vigo University

Abstract

Word and Art are, to a large extent, what differentiates us from animals. Not only because of their great power to transmit a message, but also because of their essential impact on any culture. With a conceptual approach, the aim is to elucidate between an academic and a practical approach, with the focus on what has so far at best been regarded as ancillary: the Title and the Exhibit Label in art. The former as creative material that the artist can use for his work; and the latter as a paradigmatic tool for providing a hermeneutic context simultaneously and parallel to the artistic exhibition. The autonomy between the two, also with respect to the physicality of the work, can present challenges of great magnitude, if the aim is to capture the interest of new art spectators, not necessarily ‘connoisseurs’.

References

André, A. (2014). Carl André: escultura como lugar. MNCA Reina Sofía.

Benjamin, W. (2019). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. Godot.

Castro Flórez, F. (2014). Mierda y catástrofe. Síndromes culturales del arte contemporáneo. Fórcola.

Chomsky, N. (1998). Una aproximación naturalista a la mente y al leguaje. Prensa Ibérica.

De Diego, E. (2024). “La revolución silenciosa de las cartelas en los museos”. El País, 11 de junio de 2024. https://bit.ly/3X1lqPW

Deleuze, G. (1988). Diferencia y Repetición. Jucar.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.

Foucault, M. (1993). El pensamiento de afuera. Pretextos.

Foucault, M. (2001). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Anagrama.

Gadamer, H-G. (1998). Arte y verdad de la palabra. Paidós.

Heidegger, M. (2002). De camino al habla. Serbal.

Hockney, D. (2001). El conocimiento secreto. Destino.

Krauss, R. (2015). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Alianza Editorial.

Lippard, L. (2004). Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Akal.

López Gradolí, A. (2014). La escritura mirada. Una aproximación a la poesía experimental española. Calambur.

Olmo, S. (1995). “Entrevista con Hans Haacke”. Lápiz 116 (1995):56-65.

Parejo Sánchez, Á. (2000). “Un nombre para la imagen: el título en las artes plásticas como paradigma de dos lenguajes involucrados”. Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia. https://bit.ly/3qPm1Vq

Pastor, J. (1988). El Copy Art aplicado al grabado. Caja Vizcaína.

Pastor, J. (2011). Sobre la identidad del grabado. Fundación Gonzalo Torrente Ballester.

Ricoeur, P. (2008). Hermenéutica y acción. De la hermenéutica y la estética contemporánea. Prometeo.

Tejeda Martín, I. (2006). El montaje expositivo como traducción. Fidelidades, traiciones y hallazgos en el arte contemporáneo desde los años 70. Trama Editorial.

Vallejo Delgado, C. (2003). “Discurso y forma en el arte y la estética contemporánea”.

Portrait of Pepe Eiras

Published

2024-12-31

How to Cite

Eiras Martínez, J. (2024). The prominence of the title on the exhibit label. ASRI. Art and Society. Journal for Research in Arts and Digital Humanities, (26), 37–50. Retrieved from https://revistaasri.com/article/view/6817