VIDEO MAPPING AS AN ARTÍSTIC EXPRESSION IN THE ENHANCEMENT OF BUILDINGS OF HISTORICAL AND HERITAGE INTEREST, AYSÉN REGION, CHILE
DOI:
https://doi.org/10.33732/ASRI.6554Keywords:
Video mapping, vernacular architecture, contemporary art, Aysén region, ChiliAbstract
This work details the lighting intervention through the video mapping technique in nine self-built vernacular buildings in the region of Aysén, Chile. This exercise shows the importance of the visual arts as an indispensable resource and as a useful tool for the analysis of the different problems of the past, and its results tend to generate a new moment of cultural appropriation by its inhabitants and surrounding communities, and a greater recognition by the governmental public institution, the academy and the international community.References
Andaur, R. (2023). Territorios transformativos 2010-2020. Gronefot Ediciones.
Arago Del Mar, M. (2022). Nuevos espacio-tiempos. La inmersividad en la era digital. ASRI. (21), 72-79. Recuperado a partir de https://revistaasri.com/article/view/4695
Barthes, R. (2020). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidos, Editorial Planeta.
Burke, P. (2017). Formas de historia cultural. Alianza editorial.
Cassigoli, R. (2011). Morada y memoria. Antropología y poética del habitar humano. Editorial Gedisa.
Castillo Levicoy, C. (2022). El tejueleo artesanal en la región de Aysén, Chile. Memoria e identidad cultural. Fichero Austral Editorial.
Castillo Levicoy, C., Pérez, C. (2020). Arquitectura en adobe y quincha: construcción de una identidad en torno a los recursos naturales de la ribera del Lago General Carrera en la región de Aysén, Chile. GE-CONSERVACIÓN. (18), 56-68.
https://ge-iic.com/ojs/index.php/revista/article/view/769
Castillo Levicoy, C., Pérez, C. (2019). Caracterización de la arquitectura vernácula en madera de complejos constructivos Rurales, región de Aysén, Chile. INTERVENCIÓN, (19), 99-110. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-249X2019000100099
Castillo Levicoy, C. (2015). Locomóviles (motores a vapor) y la explotación maderera en la región de Aysén. AYSENOLOGÍA, (0), 23-31. https://www.aysenologia.cl/0
Castillo Levicoy, C., Álvares, N., Pérez, C., Ruiz, I. (2023). Trazados y fragmentos. Video mapping al rescate del patrimonio vernacular de la región de Aysén. Fichero Austral Editorial.
Choay, F. (2019). Alegoría del patrimonio. Editorial Gustavo Gili.
Freund, G. (2017). La fotografía como documento social. Editorial Gustavo Gili.
Gárciga, L., Alonso, L. (2018). Modos de mapeo en el arte contemporáneo. Video mapping, medios locativos y visualización de datos. ASRI, (15), 151-163. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/154807
Matewecki, N. (2014). Estética y Bioarte. Pasajes de lo moderno a lo contemporáneo en
torno a las nociones de obra, artista, espectador y experiencia. BOLETÍN DE ARTE, (14), 1-9. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/44457
Millar, S. (2017). La conquista de Aysén. Memorias y cartas de colonización de Aysén. Ñire Negro Ediciones.
Morita, M., Andruchow, M., Bilmes, G. (2018, 2 al 4 de octubre). Registros 3D de bienes culturales y sus aplicaciones en el arte contemporáneo [ponencia]. ACTAS, Encuentro Nacional sobre Conservación de Arte Contemporáneo. Buenos Aires, Argentina. https://acortar.link/syagQA
Palma, M. B. (2019). Fotografías de Martin Gusinde en Tierra del Fuego (1919-1924). Imagen, materialidad, recepción. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Pallasma, J. (2022). Diseminaciones. Semillas para el pensamiento arquitectónico. Editorial Gustavo Gili.
Pallasma, J. (2018). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Editorial Gustavo Gili.
Pallasma, J. (2014). La imagen corpórea. Imaginación e imaginario en la arquitectura. Editorial Gustavo Gili.
Pallasma, J. (2018). Esencias. Editorial Gustavo Gili.
Sharr, A. (2015). La Cabaña de Heidegger. Un espacio para pensar. Editorial Gustavo Gili.
Wohnen, B. D. (2015). Martín Heidegger. Construir, habitar, pensar. La Oficina Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build on the material for any purpose, including commercial.
Attribution — You must properly acknowledge the authorship, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made.
You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests that you endorse or receive any endorsement by the licensor for your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict you from doing what the license allows.