THE CUPLÉ LA VIOLETERA IN INTERNATIONAL CINEMA: FROM THE THEATRE TO THE BIG SCREEN

Authors

  • Francisco Navas López Universidad de Córdoba
  • Juan Carlos Galiano-Díaz Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.33732/ASRI.6557

Keywords:

Cuplé, José Padilla, La Violetera, Internacional cinema, soundtrack

Abstract

The cuplé is a type of musical show that gained great popularity in early 20th-century Spain. Delving into the above, the composer José Padilla is one of the greatest exponents of cuplé in Spain. Proof of this can be seen in the more than 300 works he composed belonging to this genre, among which La Violetera (1914) stands out. Given the above, the present text aims to study the presence of the mentioned cuplé in three case studies of international feature films — City Lights (1931), Scent of a Woman (1992), and Fading Gigolo (2013) — emphasizing the analysis and functions it serves as part of their Soundtrack. The methodology used is based on the theories proposed by Lluis i Falcó (1995), Fraile Prieto (2004), and Tagg (2006). The results obtained show that Padilla´s cuplé presents specific uses and functions in each of the analyzed films that distance it from a connection to the representation of a location associated with the Spanish cultural stereotype.

Author Biographies

Francisco Navas López, Universidad de Córdoba

Francisco Navas López es Titulado Superior en Producción de audiovisuales y espectáculos, Graduado en Cine y Cultura por la Universidad de Córdoba y Máster en Administración de Empresas por la Universidad de Jaén. Centra su investigación en el estudio y análisis de la presencia de la música popular española en el ámbito cinematográfico, mostrando especial atención a géneros como el cuplé, la zarzuela y la copla. l92nalof@uco.es

Juan Carlos Galiano-Díaz, Universidad de Córdoba

Juan Carlos Galiano-Díaz es Graduado Profesional de Música en la especialidad de Trompeta, Graduado en Historia y Ciencias de la Música y Máster en Patrimonio Musical. Ha sido Contratado Predoctoral FPU en el Departamento de Historia y Ciencias de la Música de la Universidad de Granada. Centra su investigación en torno a las bandas de música en España y la música procesional andaluza. Es miembro de la Comisión de Bandas de Música de la Sociedad Española de Musicología y del comité de redacción de la revista Estudios Bandísticos, cuya sección de reseñas coordina. En la actualidad forma parte del Grupo de Investigación “Patrimonio Musical de Andalucía” (HUM 263) y es Profesor Sustituto Interino del Área de Música de la Universidad de Córdoba. jgaliano@uco.es

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Portraits of the authors Francisco Navas y Juan Carlos Galiano

Published

2024-07-31

How to Cite

Navas López, F., & Galiano-Díaz, J. C. (2024). THE CUPLÉ LA VIOLETERA IN INTERNATIONAL CINEMA: FROM THE THEATRE TO THE BIG SCREEN. ASRI. Art and Society. Journal for Research in Arts and Digital Humanities, (25), 161–175. https://doi.org/10.33732/ASRI.6557